ما هي تقنية الواقع المعزز  ؟؟


ابل تدعم الواقع المعزز و تبدع في موضوع الكاميرتين الخلفيتين

الواقع المعزز هو نوع من الواقع الافتراضي الذي يهدف إلى تكرار البيئة الحقيقية في الحاسوب و تعزيزها بمعطيات افتراضية لم تكن جزءا منها. و بعبارة أخرى، فنظام الواقع المعزز يولد عرضا مركبا للمستخدم يمزج بين المشهد الحقيقي الذي ينظر إليه المستخدم والمشهد الظاهري التي تم إنشاؤه بواسطة الحاسوب و الذي يعزز المشهد الحقيقي بمعلومات إضافية.
يهدف المشهد الظاهري virtual scene الذي تم إنشاؤه بواسطة الكمبيوتر إلى تحسين الإدراك الحسي للعالم الحقيقي الذي يراه أو يتفاعل معه المستخدم. ويهدف الواقع المعزز إلى إنشاء نظام  لا يمكن فيه إدراك الفرق بين العالم الحقيقي و ما أضيف عليه باستخدام تقنية الواقع المعزز، فعند قيام شخص ما باستخدام هذه التقنية للنظر في البيئة المحيطة به فإن الأجسام في هذه البيئة تكون مزودة بمعلومات تسبح حولها وتتكامل مع الصورة التي ينظر إليها الشخص.
وتستخدم اليوم تقنية الواقع المعزز في مجال الترفيه، والتدريب العسكري، والتصميم الهندسي، والروبوتات، والصناعة التحويلية وغيرها من الصناعات
قبل 1990، كانت تقنية الواقع المعزز تستخدم حصريا من قبل العديد من الشركات الكبرى للمحاكاة والتدريب، وأغراض أخرى. لكن هذا الوضع سيتغير تدريجيا بفضل تطور التكنولوجيا اللاسلكية و تقلص حجم الأجهزة التقنية وتكييف البرامج المعلوماتية التي يحتاجها الواقع المعزز لاختبار هذه التقنية في أجهزة الكمبيوتر الشخصية والأجهزة النقالة.
بدأت التطبيقات النقالة للواقع المعزز ظهورها في عام 2008، و كان مجال الخرائط و التواصل الاجتماعي أول المستفيدين من هذه التقنية، كما أن استخدامها للتدريب في مجال الطب و المجال العسكري هو الأكثر تقدما




 الواقع الإفتراضي 







الواقع الإفتراضي هى التكنولوجيا الجديدة إللي حتحول الإسلوب إللي بنتفرج بيه عل أفلام أو بنلعب بيه ألعاب الكمبيوتر والموبايل أو حتى إللي بنتعلم بيه.
فى 2015 معظم الشركات العالميه الكبيره دخلت المجال ده و مكمليين فيه بقوه كبيره فى 2016 الى بيسموها سنه الواقع الأفتراضى لأيمان الشركات الكبيره دى زى جوجل و مايكروسفت و سامسونج و حتى فايسبوك و غيرهم أن هوا ده مستقبل الكمبيوتر و الالعاب و حتى الأفلام.

الحكاية إنك بدل ما بتتعامل مع شاشة الكمبيوتر أو التليفون، انت في الواقع الإفتراضي بتتعامل مع الاحداث مباشرةً، انت داخل الحدث بدل ما انت بتتفرج عليه من الخارج. طب ده بيحصل ازاي. 3 خطوات سهله حتخليك تجرب بنفسك التكنولجيه دى.

كل اللي انت بتحتاجه هو الموبايل بتاعك وده ممكن يكون أي موبايل أيفون أو أندرويد بشرط إن يكون فيه سنسور إسمه جيرو سكوب، وعشان تعرف لو تليفونك فيه السنسور ده ممكن تعمل بحث عليه 
 من هنا  السنسور ده هو إللي بيقدر يتتبع رأسك وانت لابس نضارة الواقع الإفتراضي ويقدر يغير إللي إنت بتبص عليه حسب حركة راسك وعينك عشان تحس انك فعلان داخل الأحداث.


بعد كدة حتكون محتاج لنضارة الواقع الإفتراضي نفسها ودي حتلاقي منها أنواع كتير وبتبدأ من أسعار منخفضة لحد حاجات امتن ومريحة أكتر في الإستخدام الطويل وممكن تتفرج عليها وتختار الي يناسبك 




كدة انت تقريباً جاهز، ناقصك حاجة واحدة بس وهي انك تختار التجربة بتاعتك الأولى، ودي ذي ماقلنا ممكن تكون فيلم، لعبة، حفلة أو حاجة تعليمية، ممكن تختار انك تسافر للفضاء، أو انك تغطس في المحيط عشان تصطاد أسماك القرش، ممكن كمان تقرر انك عايز تسافر بلد نفسك ترحها من زمان وتمشي في الشوارع وتتفرج عل معالمها السياحية أو انك تطير فوق البلد و تتفرج عليها من فوق، ممكن تختار انك ترجع للماضي وتتمشى بين الديناصورات أو تروح للمستقبل وتتخيل الحياه ساعتها حتكون عاملة ازاي، ممكن كمان تحارب ناس من الفضاء أو تدخل بيوت قديمة مسكونة، الإختيار بتاعك والإحتمالات نهائية.

عشان تنزل التجربة إللي إنت عايزها روح ل app store في الايفون او play store
تعمل بحث على VR إللي هي إختصار ل-virtual reality أو الواقع الإفتراضي،

النتيجة حتكون مئات من التطبيقات  كلها معمولة عشان تديك التجربة إللي انت متوقعها والجميل كمان إن معظمهم ببلاش تماماً ومش محتاج تدفع أي حاجة خالص. ده كله طبعاً غير يوتيوب نفسه إللي بدأ ينزل فيدوهات كتير تتفرج عليها فى الواقع الإفتراضي مباشرةً من اليوتيوب  من غير ماتحتاج تنزل أي حاجة خالص ذي مثلاً الفيديو إللي معظمنا شافه بتاع إعلان بيبسي إللي عمله حسن الشافعي ، افتحه على اليوتيوب في التليفون ودوس على علامة نضارة الواقع الإفتراضي إللي هتظهر وعيش.

بعد ماتختار إللي إنت عايزه دخل الموبايل بتاعك جوا النضارة، البس أو حط النضارة على عينك وإنطلق . 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

keyboard_arrow_up

جميع الحقوق محفوظة © كو تك

close

أكتب كلمة البحث...